Hvad siger vores elever og deres forældre
Jeg er forældre til Leon og Kevin Holbæk Pedersen som har gået på natur og helhedsskolen .
Min ældste søn Leon er snart 30 år og har gået på skolen i en del år. Leon har før han kom på skolen gået i mange forskellige skoler og ingen kunne få Leon passet ind. Men da han kom på natur og helhedsskolen forandret det sig , Leon blev en helt anden dreng , fik struktur og lært en masse . Han kom så vidt at han tog 9 & 10 klasse men gode karakterer og eksamen , det havde jeg aldrig troet kunne lade sig gøre.
Min mindste søn Kevin kom også over på skolen da han ikke kunne følge med og passet ikke i sin klasse. Og jeg sagde ja med det samme til tilbuddet om at han kunne kommer over på samme skole som sin bror. Da jeg vidste at det var det rette sted. Har altid haft et godt samarbejde med skolen og Arvid . Skolen skal bevaret , vil slet ikke tænke på hvad der var sket med mine drenge hvis de ikke havde været der. Håber den får lov at forsætte og andre kan få glæde af den som vi fik.
Mvh Karin Pedersen Højer
Utallige opkald fra den kommunale skole, med ønsket om at drengen blev hentet hjem fordi han ikke magtede at være i skolen mere ( Eller fordi skolen ikke magtede, at han var der, nej fy da!) Utallige undersøgelser af en dreng, der ikke kan sætte ord på det svære.
Utallige samtaler med folk, der foregiver at forstå. Utallige tårer fra både dreng og forældre Utallige forsøg fra et barn, der bare gerne vil have lov at vise sit bedste Helhedsskolen blev redningen. Bare lyt til navnet: HELHEDsskolen. Jamen det siger jo ALT. Dit barn, mit barn bliver HEL på denne skole. Efter at have været gået i stykker blev han hel!
HER var der plads til at have det svært, uden at føle sig forkert.
HER var der mulighed for at forstærke sine stærke sider forbedre de svage sider.
HER blev der virkeligt set muligheder fremfor begrænsninger.
Der var omsorg, nærvær, kærlighed og ikke mindst TID! Tid til at den enkelte elev kunne få plads til at udvikle sig. Tid til at den enkelte elev måtte udvise frustration uden at føle sig forkert.
Tid til at blive FÆRDIG, hvad enten det var en skole opgave, en huslig opgave, et skænderi, et måltid, som ikke ville spises eller noget helt andet. Bare TID!
Tid er SÅ afgørende, særligt når det handler om sårbare børn. For de kræver så meget mere tid, end de får i den almindelige skole. Den almene skole KAN ikke løfte denne opgave. Jeg ved de gerne vil og at de måske også tror de kan. Men det kan de ikke, og det er ikke en falliterklæring, sådan er systemet desværre bare skruet sammen. Til at putte alle i samme kasse. Men det er en falliterklæring at tro, at vi alle kan og skal kunne det samme.
Det er en falliterklæring at lukke Natur og Helhedsskolen!
Fortælling fra en mor til et barn der havde helt særlige behov med Autisme og ADHD.
Børnehaveklasse og 1 klasse gik fint, Sebastian observerer det meste af tiden og var en dygtig elev som lærte hurtigt, men i takt med at lærerne omkring ham havde svært ved og forstå ham og ikke tillagde ham den betydning, som børn har brug for, gik det ned af bakke i slutningen af 3 klasse. Det endte med, at jeg blev ringet op hver dag, at jeg skulle hente ham, da han ikke ville deltage i undervisningen.
I 5 klasse flyttede vi Sebastian til en anden skole, hvor vi håbede på at de nye lærer ville give ham en chance og støtte ham i de sociale relationer, da frikvartererne var de sværeste.
Det lykkedes ikke og da Sebastian var på nedsat skema 8 lektioner om ugen, endte skolen med at melde ud at de ikke kunne have ham på skolen. Sebastian var på nuværende tidspunkt selvskaden og havde det så skidt at den eneste udtryksform han benyttede sig af var udadreagerende adfærd. Han havde mistet troen på, at der var andre end hans mor der oprigtigt ville ham.
Sebastian var derefter hjemme i ca. 8 måneder, indtil jeg ved et tilfælde hørte om Natur og Helhedsskolen i Christiansfeld. Jeg besøgte skolen og jeg var solgt. Søren og Arvid som drev skolen, mødte mig med en forståelse jeg aldrig havde oplevet før og deres oprigtighed gjorde at vi søgte om frit skolevalg.
Da vi boede i Vejle kommune, skulle jeg også have kommunen til, at betale for transport til og fra skolen, dette fik vi bevilliget af Familieafdelingen, da skolen også ydede Sebastian social støtte.
Skolen møder en dreng som er usikker på sig selv og alle andre, han er i tvivl om de vil ham det godt. Han havde mødt mange lærer som sagde, at de ville ham men efter kort tid oplevede han svigt. Han var svær overvægtig og på ingen måde motiveret til at indgå i samarbejdet. Der bliver lavet aftale om, at det er Søren der skulle hente og bringe Sebastian hver dag, så han kunne mærke en voksen der ville ham. Og det lykkedes efter kort tid og alle lærerne på skolen (især Søren og Arvid, kunne noget helt specielt med Sebastian)
Han får undervisning og støtte på den sociale front. Skolen kan ret hurtigt udfordre Sebastian i hans rigide tankegang og med smil, kram og humor, når de helt ind til ham. Sebastian bliver en glad dreng (stadig med udfordringer) som vi ikke havde set i flere år.
Da Sebastian havde et ønske om at tabe sig, gik lærerne med på kur og alle gik op i det og var støttende.
Når mor var dum, satte Arvid mig, til salg på gul og gratis, så Sebastian, kunne få en ny mor😊 det ønskede han ikke i sidste ende, men det og blive mødt af en voksen som turde udfordre ham på hans ønske og sætte det på spidsen gjorde, at han senere i livet lærte at det han siger højt, kan få konsekvenser og så er det stadig en sjov historie herhjemme.
Sommerferier var de værste for Sebastian, da det var alt for lang tid for et barn med Autisme, her lavede skolen aktiviteter i ferien, så Sebastian blev mødt i hans behov. Sebastian kunne ikke gå til tandlæge da han havde haft dårlige oplevelser, dette tog skolen på sig og arbejdede med at få et tillidsfuld samarbejde med tandlægen.
Han blev mødt hvor han var og det betød så meget for Sebastian og resten af familien. Han blev for første gang mødt af voksne, der ville ham og uanset hvordan dagen var gået, blev der sagt, vi glæder os til at se dig i morgen. (enhver barns ret, men langt fra tilfældet)
I dag er Sebastian 27 år gammel, han har fast arbejde (på 4. år) han er en betroet medarbejder, der har ansvar i hans arbejde. Han har 2 børn og han klarer sig fantastisk både arbejdsmæssig, personlig og privat.
Jeg tør slet ikke tro på hvor Sebastian havde været i hans liv hvis ikke han havde gået på Natur og Helhedsskolen. Den måde de var med til at forme Sebastian som et helt menneske er helt unikt.
At høre, at skolen er nød til at lukke fordi man vil have alle børn tilpasset i Folkeskolen, er katastrofalt. At tro, alle børn kan rumme det og stadig udvikle sig til selvstændige mennesker er i mine øre helt forkert. Der er børn der har brug for noget helt særligt for at dette er en mulighed og det kan Natur og Helhedsskolen i den grad bidrage med.
Håber inderligt, at der er nogle voksne til stede blandt politikkerne som tør og tage ansvar. Ellers kommer de til det om nogle år, når disse børn falder helt igennem, det vil bare være frygteligt, da det er børnene der betaler prisen og deres familier.
Vinnie Stoldt
Jeg er forældre til Leon og Kevin Holbæk Pedersen som har gået på natur og helhedsskolen.
Min ældste søn Leon er snart 30 år og har gået på skolen i en del år. Leon har før han kom på skolen gået i mange forskellige skoler og ingen kunne få Leon passet ind.
Men da han kom på natur og helhedsskolen forandret det sig , Leon blev en helt anden dreng , fik struktur og lært en masse . Han kom så vidt at han tog 9 & 10 klasse men gode karakterer og eksamen , det havde jeg aldrig troet kunne lade sig gøre.
Min mindste søn Kevin kom også over på skolen da han ikke kunne følge med og passet ikke i sin klasse. Og jeg sagde ja med det samme til tilbuddet om at han kunne kommer over på samme skole som sin bror. Da jeg vidste at det var det rette sted. Har altid haft et godt samarbejde med skolen og Arvid .
Skolen skal bevaret , vil slet ikke tænke på hvad der var sket med mine drenge hvis de ikke havde været der. Håber den får lov at forsætte og andre kan få glæde af den som vi fik.
Mvh Karin Pedersen Højer
Hej mit navn er Kevin Holbæk pedersen jeg er 23 år gammel og jeg har gået på natur og helhedsskolen fra år ca 2010 til år ca 2017.
Jeg oplevede skolen som en meget opløftende skole for mig og var rigtigt glad for de redskaber og egenskaber skolen besidder til de unge mennesker som har det svært med at kunne fungere i folkeskolerne. Jeg kan fortælle min egen historie omkring skolen......
Jeg startede i skole i 2008 i en folkeskole i en lille by der hedder Vamdrup. Jeg havde det rigtigt svært da jeg havde nogle problemer med koncentrationsbesvær så jeg passede ikke rigtigt ind sammen med de andre elever. Jeg nåede til 3 klasse på skolen i Vamdrup med en masse udfordringer. Derfor valgte mine forældre at jeg skulle prøve og over på natur og helhedsskolen i år ca 2010.
Det er en beslutning som hverken jeg eller mine forældre har fortrudt da de har rigtigt meget fokus på den enkelte unge. Jeg oplevede i de 6-7 år jeg gik på skolen at jeg fik ekstremt meget hjælp med både det faglige og det psykiske til og skulle få en "normal" skolegang til at gå. Jeg har altid holdt af både lære og pædagoger fordi de tager sig meget tid til og udgive omsorg og tilstedeværelse for den enkelte unge.
Der sker mange praktiske opgaver i form af læring i undervisningen og det var det der hjalp mig rigtigt meget til og lære det faglige da man får et meget bedre indblik i hvordan tingene fungere i virkeligheden frem for at sidde med en bog og køre sig helt død i læsning fra klokken 8 til 16 hver dag. Jeg ville aldrig have opnået det niveau som jeg har opnået uden at havde haft den hjælp og støtte fra natur og helhedsskolen i Christiansfeld.
Jeg gik fra da jeg kom på skolen i 3 klasse og overhovedet ikke kunne noget som helst fagligt til og gå ud af 9 klasse med et gennemsnit på 7 takket være den ekstremt gode behandling og den super gode faglige fremgang som skolen har haft og stadig besidder. Det var min historie med mine oplevelser på natur og helhedsskolen i Christiansfeld...
Hvorfor jeg syntes at natur og helhedsskolen ikke skal lukkes.
Jeg syntes personligt ikke at skolen skal lukkes ned, da den besidder en masse gode egenskaber for de unge både fagligt og mentalt i form af en masse støtte.
Jeg syntes at det ville være rigtigt syndt for de unge at de ikke har muligheden for at komme et så godt sted hen for at opleve den ekstreme gode udvikling man kan besidde på skolen. Jeg syntes heller ikke skolen skal lukkes da de besidder rigtigt mange faglige gode kompetancer og moralske gode opbakning til de unge.
De søde lære og pædagoger kæmper med næb og klør for at få de unge op og få dem til og være med både fagligt og mentalt.
Mvh Kevin Holbæk Pedersen